Samhällskontrollen av vår kålrotsförvaring


När jag var betydligt yngre än idag tog min pappa, byggaren, med mig till Byggnadskontoret.
Som byggare hade min pappa många ärenden dit. Byggnadskontoret samhällets garant för att byggnader inte skall falla över oss och att regelverket för byggnadsverken följs, dessa instanser har funnits bland oss sedan antiken, ja kort sagt jag förstår värdet av byggnadsinspektörer.

Men skulle jag idag vilja gå upp till detta kontor på min hemort går inte det för dörren är låst och besökare får vända i entrén. Min pappa är nu pensionär och har därför inte kontakt med dem längre, tills han ansökte om bygglov för ett redskapsskjul.
Det tog 8 dagar för ansökan att ta sig från receptionen i entrén till byggnadskontoret en trappa upp. Sedan gick det över en månad innan pappa beslöt att ringa för att få någon form av besked. Detta tog ytterligare 3 dagar innan någon kunde svara över huvudtaget och då hade inget beslut tagits.
Dessutom framkom nu, efter pappas kontakt, ett bekymmer med ett mått till en innervägg i skjulet.
Antingen är personalen så överkvalificerad att de desperat söker någon form av utmaning i vårt enkla skjul eller så är det precis tvärtom.
Skjulet är till för trädgårdsredskap och förvaring av rotfrukter, de sistnämnda har ett litet ljustätt utrymme, som pappa kallar för ”rabbeboa”. Detta utrymme är knappt 2 kvadratmeter stort.
Det är inne i detta lilla utrymme byggnadskontoret hittade ett stort problem, med ett otydligt mått, som tydligen bidrog till den långa handläggningstiden.
Jag kan avslöja att det inte rör sig om Fort Knox direkt.
”Rabborna”, vilket är skånska för kålrötter, är visserligen något min pappa uppskattar men att samhället ser ett stort samhällsproblem i deras välbefinnande är ändå anmärkningsvärt.

Nu tar vi situationen med jämnmod, men samhället bör passa på ett sådant ointresse för effektivitet. Om ett redskapsskjul tar så lång tid att analysera och godkänna förstår jag att vi har bostadsbrist.

Marcus Johansson
Gräsrotsbloggaren.

Kommentera

