(S)kuggregering – Ett team för allmännyttan!


Jag vet det varit lite tyst ett tag och anledningen var att Stefan Löfven förekom mig mitt i processen och började själv presentera ett nytt tema med vissa oväntade namn som krävde lite undersökning.

Idag ska jag presentera inte mindre än 3 ministrar som kompensation för väntetiden.

En privatiserad bostadsmarknad är inget nytt i Sverige. I början av 1900-talet fanns inte allmännyttan och gemensamt ägda bostadsbolag, allt var privatägt. På en privat marknad gäller det att vinstmaximera och det innebär så höga hyror och så lite underhåll i fastigheterna du kan. Resultatet var de ökända fattigsvenska bostäderna som var i så fruktansvärt dåligt skick att vi idag inte skulle tänka tanken på att bo i dessa kåkar.

Arbetarrörelsen löste detta genom att skapa de kommunala bostadsbolagen och bygga alla dessa bostäder som vi kallar allmännyttan. I dag är vi på väg tillbaka till den privatiserade bostadsmarknaden. Senaste var det Fillipa Reinfeldt som sålde ut över 2000 av Stockholm stads hyresrätter samtidigt som bostadsbristen i storstädsregionerna är rekordhöga.

Jag presenterar därför ett team till allmännyttans räddning och att vända trenden med ökad bostadsbrist. Jag vill här smyga in en brasklapp om att jag ålägger dessa ministrar med fler uppgifter än bara allmännyttan men eftersom Sveriges bostadsmarknad är ett problem som kräver en modig och seriös politisk lösning blir det huvudjobbet.

Dagen ministrar är : Veronica Palm – Bostadsminister
Hillevi Larsson – Civilminister
Helene Hellmark Knutsson – Infrastrukturminister
Analys: Jag har presenterat tre framstående, unga och duktiga kvinnor idag. Visst skulle man kunna säga att en av posterna kunde gått till en man men jag tycker vi gått kan visa upp vilka fantastiska kvinnor detta parti har! Veronica Palm är väl den mest namnkunniga av de tre efter att ha pekats ut som eventuell partiledare i vintras och som en av medlemmarna i det stormiga VU.  Om hon skulle ha del av affären Juholt kan jag inte bekräfta eller dementera så det lämnar jag för att i stället ta en titt på vem hon är som person och politiker. Hon är östgöten som numera är Stockholmare. Mamma till tre döttrar gift med Robert Mogert, oppositionsborgarrådet i Stockholm. Veronica har arbetat 5år som barnskötare och sedan för Finansdepartementet och LO innan hon satt ett år i Europaparlamentet (98-99). Sedan 2002 har hon representerat Socialdemokraterna i Riksdagen. Veronica Palm är talesperson för bostadsfrågor i partiet och har debatterat för att det är dags att miljöomställa hela allmännyttan vilket skulle ge många arbetstillfällen. Att ge henne chansen att förverkliga detta känns som huvudargumentet för att ge henne denna ministerpost. Men Hon var ju inte ensam precis för jag har ju två ministrar jag vill ha in i teamet.

Att rädda och återskapa allmännyttan medför frågor för Sveriges kommuner och hela civilförvaltningen så därför får Hillevi ta över ministerposten som alliansen återskapat så lämpligt och dessutom redan gett flera frågor som rör just kommunerna som måste involveras i projektet Allmännyttan.
Kort notering, civilministeriet avskaffades för ett antal år sedan men återskapades av nu sittande regering.
Hillevi Larsson är riksdagsledamoten från Malmö som gärna håller tal tillsammans med sin gitarr. Hon är också gift och också mamma till döttrar även om det i detta fall ”bara” rör sig om två. Hon har studerar journalistik på Skurups folkhögskola men arbetade sedan som politisk sekreterare innan hon blev riksdagsledamot.

Jag har chattat en del med henne och hon delar mitt engagemang i socialförsäkringskatastrofen som pågår i Sverige. Hon är engagerad sosse som jag verkligen tror kan bli en nyckelspelare i detta team. Hon har ett viktigt jobb med att forma civilministerns arbete mellan stat och kommuner. Men med hennes engagemang och positiva energi tror jag hon är bäst lämpad för detta.

Sedan var det infrastrukturen som är en likaledes viktig fråga i kombination med att utveckla allmännyttan. Så till denna del av jobbet kom jag fram till att Helene Hellmark Knutsson från Stockholms landsting var en lämplig kandidat. Infrastruktur är viktig i hela landet men speciellt måste den fungera i våra städer annars korkar de igen med skada för både familjer och natur. Helene Hellmark Knutsson utsågs till landstings råd den 28 april 2011 och har aktivt kritiserat den borgliga majoriteten och den tafatta politik för kollektivtrafik och bostadspolitik. Hon har inte heller backa från att gå i klinsch med nuvarande civil och bostadsminister Stefan Atterfall. Innan hon utsågs till landstingsråd var hon kommunstyrelseordförande i Sundbyberg. I sin blogg skriver hon ofta om behovet av en utbyggnad av tunnelbanan och ökade satsningar på allmännyttan.
Helene är en stadsosse och på denna posten är det nog inte så illa med en person som är van att resor ska gå fort. Jag är lite nervös över att hon har talat om behovet att gå mer mot mitten för att få med sig stadsborna och jag delar inte denna åsikt. Dock har hon visat politiskt mod och därför tror jag hennes roll kan vara ett stort plus i denna Skuggregering.

Teamets arbetsuppgifter:
Allmännyttan är en nyckelfråga för att vi ska ha bostäder av hög standard i Sverige och moderaternas politik går bara ut på att urholka denna modell som varit till så mycket nytta för oss svenskar! Att återställa maktbalansen mellan hyresgäster och bostadsbolagen samt bygga ut allmännyttan med blandande bostadstyper är socialdemokratisk kärnpolitik. Vi gjorde det på 30-talet när Sverige var mycket fattigare och sämre utvecklat, och nu är det dags att göra det igen! Med dessa kvinnor i ledningen som jag föreslagit här, kan vi börja detta arbete. Vidare är Sveriges näringsliv (jag skrev Sveriges inte Svenskt) i stort behov av att järnvägarna kan börja bära last även på vintern. Det är billigare och går snabbare vilket gynnar alla entreprenörer och ger nya arbetstillfällen. Samhället ska lösa behoven av effektiva transporter och logistik till låga priser. Det är så kollektivet kan frigöra tid och pengar åt näringslivet. Men järnvägarna behövs också efter som vi är ett stort land med mycket yta mellan våra hem och arbetsplatser. Därför är infrastruktur en annan mycket viktig fråga som främst hamnar hos Helene Hellmark Knutsson men också hos civilministern Hillevi Larsson. Bostäder är inte bara lägenheter och vi måste hitta en balans mellan att utveckla våra städer och vår landsbygd. Detta tror jag Veronica Palm kan lösa utan problem.

Detta är en trio som ska ge oss tak över huvudet och göra resan till jobbet eller skolan lätt.

Marcus Johansson
Gräsrotsbloggaren

Kommentera

