Ny Serie: (S)kuggregering


(S)kuggregering

Jag inleder nu ett projekt för bloggen av en omfattning jag aldrig tidigare inlett. Jag har för avsikt att sätta ihop i S-regering för 2014 med personanalys, information om den föreslagna och ett par tankar om möjliga förslag för den avhandlade ministerposten. Jag kommer gå från post till post och utse ministrar och i vissa fall alternativa politiker. Det blir bara en minister åt gången så klart. Allt annat vore en för stor påfrestning på oss båda, kära läsare. Jag kommer utgå från de ministerposter vi har idag och även om det finns vissa posten som kanske man skulle vilje lägga till eller ta bort har jag vald, att för ge projektet en överskådlighet, att inte förändra utseendet på ministerposterna.

Dessa ministerposten kommer presenteras under seriens gång.

Statsminister
vice statsminister
Finansminister
It- och energiminister
Näringsminister
Justitieminister
EU-minister
Utrikesminister
Infrastrukturminister
Integrationsminister
Landsbygdsminister
Handelsminister
Biståndsminister
Socialminister
Arbetsmarknadsminister
Utbildningsminister
Kultur- och idrottsminister
Miljöminister
Barn- och äldreminister
Jämställdhetsminister
Finansmarknadsminister
Civil- och bostadsminister
Försvarsminister
Migrationsminister
Socialförsäkringsminister

Så för 25 inlägg fram över kommer vi att ha sällskap in i framtidens möjliga regeringskansli. Jag vill också ta detta inlägg till att skriva några väl valda brasklappar, jag är inte partiledare eller vald av folket. Mina ord och funderingar är mina och serien består av mina egna analyser. Det mesta försöker jag bygga upp med källor men det kan förekomma utrymme för spekulation. Marcus Johansson Gräsrotsbloggare.

4 thoughts on “Ny Serie: (S)kuggregering

    • Hej Gunnar!
      Detta är en jättespännande fråga och jag tror vi kommer få ett regeringsbyte 2014 där borgligheten äntligen skickas bort från Rosenbad. De har raserat så mycket och Sverige behöver verkligen en regering som inte bara talar om ansvar utan tar det i verkligheten!
      I min serie kommer jag dock enbart fokusera på mitt parti och mina partikamrater som jag skulle vilje se som ministrar. Halva idéen är just att ”lära” känna våra företrädare bättre. Exakt vilka poster som i verkligheten kan komma att ges till övriga rödgröna får framtiden visa.
      MarcusGoj

Kommentera

