Ännu ett öppet mål som missas?


Idag ska jag förvarna dig, min ärade läsare, att jag inte är direkt positiv. Jag brukar ha en inställning att det inte är rätt att se livets svarta hål utan den ljusa möjligheten. Men idag tänker jag raljera friskt.

Är våra valda representanter i partitoppen komplett korkade, döva för annat sin egen röst och blinda för annat än sin egen spegelbild? Stefan Löven har jag inget emot ska jag säga direkt, för det har inget med personfrågan att göra. Nej det är processvalet som är dagens irritationsmoment! Partiets verkställandeutskott har möjligheten att ena partiet och få balans och fred mellan de stridande falangerna genom att ge medlemmarna förtroendet att välja en partiledare demokratiskt efter den modell jag presenterade via min blogg i förra inlägget. Man kunde dominera mediautbudet genom en öppen process och på så sätt vinna tillbaka förtroende från väljarna i landet. Det är ett gyllene läge att visa att man inte kompromissar med demokrati och gemenskap trots S-krisen.

Läget var perfekt eftersom man inte regerar landet, det är två år till nästa val och partiet har inget att förlora på att våga vara nytänkande. Enligt svensk praxis har vi passerat tiden för att ett nyval skulle vara aktuell. Det fungerar såhär när det gäller nyval, ett val kräver minst 6 månaders varsel innan för att de ska vara demokratisk och eftersom vi är så pass nära ett nytt val som två år innebär det att en ny regering skulle i så fall inte sitta mer än 1½ år. Därför kommer nyval inte hållas utan man försöker flyta med tills nästa val. ”Risken” att vi i S skulle behöva bilda regering snabbt i vår är alltså nära med noll.

Men nej, låt oss för gud skull inte stanna upp och vara lite förnuftiga! Vi har ju haft några dåliga väljarundersökningar med mer än hälften av tiden kvar till nästa val! Det är ju en akut fråga som måste lösas omedelbart så kosta vad det kosta vill! Om vi måste slänga medlemmarnas inflytande överbord så må det vara hänt! Fast jag trodde, som flera av partitopparna sagt innan, att det var valresultat som räknades och inte opinionsundersökningar.

Strategiskt räknat kan jag inte se att detta snabba och i grunden odemokratiska agerande gynnar partiet över huvudtaget. Den posttraumatiska stress som partiets ledning tycks vara drabbat av är inte rationell!
Är ledningen kompetent nog är den fråga som kryper allt närmare? Kan det vara så att flera ledamöter behöver skickas på maktavgiftning?

Men jag ska avsluta med positiva ord för att det är som vanligt inte idel mörker. Partiet har fortfarande möjlighet att satsa på en öppen process till kongressen 2013. Om Stefan Löven vill kandidera är detta självklart intressant men jag tycker att man ska ge medlemmarna chansen att välja den ledning man vill ha.
Stefan Löven är en ledare som jag tror är ganska hårdhudad och som kan överbrygga den splittringen som finns mellan olika delar av vårt gemensamma parti. Som Fackföreningsman kommer han med gedigen bakgrund som svetsare och vet hur det är att arbeta. Han kan ge ny energi år arbetsmarknadspolitiken och förhoppningsvis kan han föra en politik som gynnar både arbetare och seriösa arbetsgivare.

Marcus Johansson
gräsrotsbloggare.

2 thoughts on “Ännu ett öppet mål som missas?

  1. Jaha, och euro- eller sjävmordspakten då? Aldrig i livet att jag röstar på ett parti som leder till regering med (S), jag röstar hellre (M)! Vilka förrädare!

Kommentera

