Den svarta lördagen


Idag avgick Håkan Juholt, en mycket populär partiledare. Sorg är inte rätt ord då han fortfarande lever och enligt sina egna ord fortfarande är min partikamrat men likväl är det ändå det närmaste jag kan komma den känsla som jag och hela partiet tycks känna just nu.

Håkan Juholt tvingas bort i ett läge då partiet befinner sig på kanten till totalt inbördeskrig. Jag väljer därför att citera Kjell Olof Fält som säger att ”nu får det komma upp till ytan vad denna konflikt handlar om!” Ja Kjell Olof, du har så rätt.

Denna konflikt står mellan Socialdemokrater och en grupp som säger att de är socialdemokrater. Vad är skillnaden?

Ja denna fråga får hänga i luften ett tag till men kom gärna med förslag.

Men Håkan Juholt har gått och den socialdemokratiska scenen är tom. Nu måste Partistyrelsen kalla till en extrakongress för allt annat är odemokratisk och omöjligt om såren någonsin ska läka. De bör också överväga att ställa samtliga platser till medlemmarnas förfogande vid denna kongress.

Partiet måste läka sina sår och detta är enda vägen.

Marcus Johansson
Gräsrotsbloggare

2 thoughts on “Den svarta lördagen

  1. Jag blir upprörd över gamla kufar som Kjell-Olof Feldt som kommenterar HJ:s avsked med: ”Han är historia” och inte ens vill säga ett ord om han ens som medmänniska. Detta hörde jag i Studio Ett i P1. Fy f-n vilken människa…

    • Absolut kan jag förstå dig men jag kan också förstå Fälts som ser allt partiet en gång gjorde försvinna i personfrågor och maktkamper.
      Det var många saker han sa som var bra och jag tror att han inte ville låta journalisterna förvandla detta till ytterligare en såpopera utan han ville föra det till de saker han ville ha sagt.

      Jag var ju själv i Oskarshamn idag och något är väldigt fel när ett avgångsbeslut möts av kraftiga nejrop och klagan över hur fel detta är. Partiet balanserar på en knivegg nu. Nu är bollen i VU och partistyrelsens händer.

Kommentera

