Politikerförakt? Har du rätt att känna det?


Politik är en salig röra av teorier, idéer, ambitioner och personers med en egen agenda.
Jag har därför inte svårt att förstå att människor ofta känner visst behov att ta avstånd till politiken.

Det är också ofta konflikter blossar upp när olika tolkningar av verkligheten ställs mot varandra. Relationer mellan vänner kan kallna och dö när livsfilosofier blottas och kolliderar. Det är bland annat därför politik bandlyses i många hem.

Men varför kan vi inte acceptera varandra och försöka i vänlighet förstå varandra? Det är en fråga som skulle fylla många långa inlägg i min blogg men i grunden tror jag det handlar om stolt het och heder.

Det handlar kanske om heder och stolthet när grannar inte vill prata politik med rädsla att förstöra grannsämjan eller bli osams. Men demokrati betyder folkstyre och politikerförakt är ett enkelt sätt att försöka dölja det dåliga samvete stora delar av Sverige har för att de inte gör något åt missförhållande.

Det är bara att läsa partiprogrammen. Ringa intressanta pari på din ort, och be dem förklara varför de anser att de är bäst för hela Sverige.
Och sedan är det bara att skälla ut den som ska skällas ut. Rösta fram den du anser är en idealist och bra för landet. Det är okej att vara arg på politiker om du har ryggen fri själv.

Men läser du aldrig debattsidan i tidningen. Tittar du aldrig på politisk seminarier. Ringer du aldrig en politiker och frågar varför saker är som de är.
Gör du inte det förtjänar du inte rätten att ha något förakt.

Sedan är det en sak till som jag vill ta upp. Ett parti är sällan en person!
Jag har fått höra från många håll att ”Juholt och han fiffel tycker jag inte om så jag tänker inte rösta på Socialdemokratern!”. Då undrar jag, Bildts oljeaffärer med diktaturer, är det okej? Appropå hyra, är det okej när en centerpartist med dubbelt så hög hyra som Juholt bryter mot samma regeln som Juholt? Är det verkligen en ända medlem som du röstar på?

Jag är Socialdemokrat men jag är inte för det vän av alla socialdemokrater i hela landet för det! Just Juholt har mitt fulla förtroende eftersom jag inte köper skandalskriverier utan att forska själv. Gå man in på detaljerna är hans skandal ett verkligt luftslott.
Men jag har helt klart partikamrater jag anser sviker socialdemokratins ideal.
Men det är just därför jag är socialdemokrat! Jag vill ha rätten att ifrågasätta och skälla ut den jag anser bryter mot moralisk regler. Jag har också rätten att göra så därför jag tar de skyldigheter jag har som röstberättigad på allvar.

Jag bryr mig, gör du?

Kommentera

