Ett mejl från Ylva Johansson


Dagens jobbiga upplevelse med ännu ett utspel mot Håkan Juholt och medias gamdans runt mitt parti fick mig och att antal andra att skicka in en skrivelse till partistyrelsen med en enkel önskan om att partiledningen slutar att hugga varandra i ryggen i media.
Vi uppmanade till interndebatt och att vi ska ha högt i tak så alla åsikter kan vädras men att partiföreträdare måste tänka på vad de väljer att sprida i media eller sociala medier.

Ylva Johansson svarade väldigt fort till mig och möjligen till de andra också. Hennes svar ser ut såhär!

”Hej Marcus,

tack för ditt mail. Kanske skriver du det med anledning av min blogg idag? Här är den: http://www.ylvajohansson.se/2012/01/mycket-att-gora.html
Jag tycker som du att interna debatter skall föras internt. Men det faktum att det i mätning efter mätning visar sig att vårt parti förlorat många av våra väljare är naturligtvis ingen hemlighet och inget som ”går över” bara för att vi inte diskuterar det. Min poäng är att vi själva bär ansvaret för vårt parti. Självklart har partiordföranden ett särskilt och stort ansvar, men han är inte ensam. Det är också vi själva som har ansvaret att ändra på situationen. Ingenting förändrar sig av sig självt. Det är därför jag skrivit att vi socialdemokrater har mycket arbete framför oss.

med vänlig hälsning

Ylva Johansson
riksdagsledamot (s)
bloggar på: http://www.ylvajohansson.se

Jag blev rosenrasande! Svaret var för att blidka oss som är upprörda med att det inte ”är illa menat”. Jag är kanske ung och fattig men inte korkad! Anledningen är att det finns de som tjänar på att partiet går dåligt!

Jag svarade på hennes brev

”Till partistyrelseledamoten Ylva Johansson
Din ambition är irrelevant nu när du åsamkar oss ännu mer skada.
Om du inte insåg hur detta skulle komma att behandlas av media är du inte rätt person att företräda mig.
Du har tagit ställning i det nya Rosornas krig för att stärka din egen ställning. Hur skulle du kunna förstå hur ont det gör i mig?
Du bor flott med din man, ännu en person som borde representera mig men anslutit till kapitalisterna. Du har en hög lön.
Din blogg följs av journalister, statsvetare och partimedlemmar.

Jag är anställningslös. Jag är fattig och vore det inte för föräldrarna hemlös.
Jag försöker få ett fast jobb men det högsta jag kan nå är timvikariat och provisionsanställningar.
Men jag läser Ylva. Jag läser August Palm, Per Albin Hansson, Olof Palme.
Jag brinner med en glöd som bara riktig tro för en sak kan ge.
Jag ställer upp och organiserar S-cafe för de få som fortfarande försöker intala sig att de spelar en roll i detta parti.

Du är inger inget förtroende och din bortförklaring kan enbart uttolkas som just en lögn, eller att du är inkompetent.

2012 har precis anlänt. Vi riktiga gräsrötter känner att nu är det dags att ta tag i saker och ting.
Och då kommer du med stora stövlarna på och trampar ner våra ansikten i leran.
Dessutom tror du att vi kommer att ligga still och inte kämpa emot!

Det finns mycket att göra och det första är att byta ut dig och fler andra i partitoppen som hånande förklarar för oss, partiets ryggrad, händer, fötter att vi har mycket att göra.

Mitt politiska råd efter att se vilken reaktion det är på facebook, twitter och hur många sms jag får,
mitt råd det är att avgå.
Ta inget fallskärmsavtal. Sänd de pengarna till kampfonden.
Ställ din tjänst till partiets förfogande och ställ dig och koka kaffe någonstans i en liten arbetarkommun!

Gör du det kan du få mitt förtroende. Men bara då!

Marcus Johansson
Sosse, gräsrot och stolt för den jag är!
Bloggar på https://marcusgoj.wordpress.com/

Om du nu läser detta Ylva så vill jag bara att du ska veta att din blogg skär som en kniv i mitt och tusen andra gräsrötters hjärta!
Du har ställt till med en så omänsklig skada!
Det är nog nu. Vi tål inte mer! Ni får gå. Ni överlever inte utan gräsrötter men vi överlever utan er!

Marcus Johansson
Vildgräs

5 thoughts on “Ett mejl från Ylva Johansson

  1. Mycket bra!

    Inkompetensen är uppenbar.

    Frågan är hur Socialdemokratin, och vissa andra partier, ska klara av att attrahera kompetenta företrädare. Det är ingen lätt fråga. Men viktig!

    • Frågan är lika uppenbar som att våra företrädare inte längre förstår oss.
      De talar vackert men utan glöd.
      De läser av handlingar men betänker sällan vem som är upphovsmannen.

      Men även om den är misskött är socialdemokratin i folkrörelse! Vi behöver inte attrahera någon utifrån utan bara söka igenom våra led.
      Det är sällan en hög lön får dig att få en glöd i hjärtat men tror du på vad du gör och ser vad du kan göra, då får du fram ledare som kan skapa ett nytt Sverige.
      Vi behöver inga ”nya arbetarparti” vi behöver en riktig folkrörelse!

Kommentera

