Ett brev i mängden!


Jag vill passa på att tacka alla som var med och skrev brev i våran brevskrivaraction. Det var roligt att så många valde att skriva brev för en humanare sjukförsäkring.
Jag har följt Tomas Eneroths twitter och regeringen, som valde att skjuta upp röstningen om denna fråga, med anledning att de ville förhandla. Tror ni de har ens skickat en postitlapp om förhandling. Nope!

Det är viktigt att vi jobbar hårt med att mangla regeringen. Jag har läst att från vissa håll är man oroligt för ett omval. Jag säger, Bring it on! Det värsta som kan ske är att Alliansen får fortsätta att krossa den Svenska modellen på samma otäcka vis! Finns inget altenativ som är värre!

Här kommer mitt brev från brevskriveriet. Det är bara en i mängden men jag är nöjd. Troligen är inte Socialdepartementets brevlåda likaledes nöjd.
______________________________________________________
Herr minister, tror ni att människor är lika? Jag tror det och har många gånger förundrats av, speciellt barn eftersom de inte lärt sig att förställa sig som vuxna, hur lika vi alla är när det kommer till kritan.

Jag tror att alla människor vill leva väl och vara friska. Tyvärr är det inte något man själv rår över.

Jag vill belysa vår egen historia som började med en molande värk i min flickväns höft. Denna värk ökade stadigt och en dag började hennes ben låsa sig i smärtsamma kramper. Har herr ministern haft kramp någon gång? Det gör mycket ont som du med all säkerhet vet. Detta skedde allt oftare och läkarna, som tidigare avfärdat oss eftersom min flickvän var så ung, började nu faktisk reagera. Under denna tid blev min flickvän arbetslös eftersom hon inte kunde fortsätta på sitt arbete som travhästskötare.

Läkarna (efter påtryckningar från min flickväns mamma) valde att göra en magnetröntgen och såg att hela höften var full med deformationer och det började misstänkas att min flickvän var drabbad av PVNS. Jag visste inte vad detta var heller herr minister så jag ska förklara.

PVNS bildar sjuk vävnad i en led. Denna vävnad skrapar sönder brosket och de vallar och dalar som bildas orsakade låsningarna.

En titthålsoperation genomfördes efter två misslyckade kortisonbehandlingar. Och jag behöver knappt tillägga att läkarna sjukskrev min flickvän efter magnetröntgen.

Operationen fick bort låsningarna men inte sjukdomen och smärtan. Min flickvän fick det tunga beskedet att hon enbart hade en höftplastik kvar som alternativ och hon var bara 20 år gammal. Men hon fick också rådet att avvakta så länge som möjligt eftersom en protes inte är lika hållbar som hennes riktiga höft.

Sjukdomen smärtade min flickvän men värre var att hon inte fick någon ekonomisk hjälp från försäkringskassan!
Vi har prövat allt och försökt allt men sjukförsäkringen täcker helt enkelt inte en ung kvinna som knappt hunnit närma sig arbetsmarknaden innan hon drabbas av en ovanlig höftsjukdom. Min flickvän drabbades också av försäkringskasse-vållad depression. Hon är otroligt stark men sjukdomen och kampen mot försäkringskassan knäckte henne. Jag fick med handkraft stoppa henne från att skada sig själv.

Herr minister, jag tänker inte fortsätta historien längre för sensmoralen redan nu tydlig nog! Sjukförsäkringen behöver vård! Du är ytterst ansvarig för vårt lidande, Herr Minister och vi är tyvärr inte ensamma.

Försäkringskassans direktiv är alldeles upp åt väggarna för snäva. Sjukförsäkringen täcker inte de den ska täcka. Cancersjuka skall få hjälp inte jagas som djur av statliga verk och kassor.

Herr minister, är du verkligen så nöjd att du kan låta bli att ställa upp för medborgaren. Den enskilde medborgaren är din arbetsgivare och du är dess representant. Du måste vara redo att, även om det av någon outgrundlig anledning hamnat prestige i att sjuka skall plågas friska, stå upp och erkänna att här måste förändringar till.

Kommer Statsministern att ge dig bannor om du gör så? Är det må hända så att det inte får bli mer utgifter för då kan inte Alliansen driva på för fler jobbskattavdrag?

Herr minister Kristersson, ni vill väl inte att människor skall må dåligt? Jag tror att du är lik mig där, för du är människa. Var en vuxen man och erkänn att det inte är bra som det är.

Det finns nämligen otroligt mycket som kan förbättras.

Kommentera

