Slutet på världen som vi känner den!


När slutar en era? Jag är ganska säker på att den slutar under ett par år. Vilket år upphörde Romariket till exempel. Ja det går givetvis att peka ut delningen mellan öst och väst men detta är inte hela sanningen.

Just nu befinner vi oss i slutet på en era och precis som invånarna i det gamla Rom har vi inte en aning av vad som komma skall. Men det är ju skönt! Därför att vi väljer vägen själv. Jag är övertygad om detta. Och frågan är vart vi vill världen ska komma.

Jag tror att politiken som förs de kommande åren kommer var avgörande för nästa era och jag tror inte vi kan hålla fast vi den struktur som vårat land och alla andras är byggda på. Imperialtiden är slut, kapitalistiden är lika så på väg ner i graven. Det finns inte resurser och platser kvar att kolonisera eller Neokolonisera. Afrika är den sista platsen för kapitalet att fly till men infrastrukturen är inte stabil nog än! Och frågan är, tål ekosystemet mer?

Ett natt samhälle är på väg att grundas redan i våra dagar och till skillnad från då Antiken tog slut är världen mycket mindre i dag.

Framtiden tillhör oss alla och jag har mycket hopp till den. Jag hoppas det är murarnas och alarmens motsats. Ett nytt samhälle där man ser värdet av mänsklighet. Därmed inte sagt att det är Marx kommunism som väntar, eller en återgång till gamla folkhemmet. Livet och tiden är en resa framåt. Vad vi än anser om saken kan man aldrig gå bakåt. Man kan ändra riktning och ta tillbaka en lag eller en felaktig samhällsändring. Men resan går framåt. Det är dit jag vill, Framåt.

Kommentera

